اتصالات لوله چیست

فروش انواع لوله مانیسمان

اتصالات لوله چیست

۳۰ بازديد



اتصالات لوله، قطعات لوله کشی هستند که لوله ها را به هم متصل می کنند و به پیکربندی یک سیستم لوله کشی کمک می کنند. آنها در اشکال مختلف برای ایجاد پیکربندی های مختلف لوله کشی وجود دارند. انواع اتصالات لوله در سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد که اهداف مختلفی را انجام می دهند. اینها شامل اتصال چندین لوله و تنظیم جریان از طریق لوله ها است.

با این گفته، تشخیص اینکه کدام اتصالات لوله برای کاربرد شما مناسب است ضروری است تا از ثبات و قابلیت اطمینان در سیستم لوله کشی شما اطمینان حاصل شود. برای راهنمایی شما، در اینجا انواع مختلف اتصالات لوله با توجه به نوع اتصال و عملکرد آنها آورده شده است:

انواع اتصالات لوله

اتصالات لوله بر اساس نوع اتصال و عملکرد آنها شناسایی می شوند:

A. با توجه به نوع اتصال
اتصالات لوله از طریق روش های مختلف اتصال به لوله ها متصل می شوند که همگی مزایای خاص خود را دارند.

I. اتصالات فشرده سازی
اتصالات فشاری برای اتصالات فلزی به خوبی مناسب هستند. اینها اتصالاتی هستند که از فشرده سازی روی حلقه، واشر یا فرول برای اتصال لوله ها استفاده می کنند. فشرده‌سازی معمولاً با سفت کردن یک مهره در اتصالات روی فرول و لوله‌کشی، محکم کردن و فشرده کردن لوله‌های داخلی انجام می‌شود. اتصالات فشرده سازی استاندارد برای مونتاژ نیازی به ابزار ندارند. این باعث می شود آنها راحت و سریع و ساده نصب شوند.

اتصالات فشاری نمی توانند فشارهای بسیار بالا را تحمل کنند و به اندازه اتصالات لحیم کاری انعطاف پذیر نیستند. این بدان معنی است که آنها برای سیستم هایی با چرخه حرارتی، لرزش و سایر شرایط تهاجمی مناسب نیستند. اینجا کلیک کنید و مطالب بیشتر بخوانید

اتصالات نوع لقمه ای
اینها اتصالات فشاری با یک حلقه تیز هستند که در هنگام فشرده شدن لوله را گاز می گیرند و یک مهر و موم محکم ایجاد می کنند. مانند اتصالات فشاری استاندارد، اتصالات نوع بایت برای مونتاژ نیازی به ابزار ندارند. با این حال، آنها یک اتصال قوی تر و فشار بالاتر ایجاد می کنند.

اتصالات گریپ مکانیکی
اینها مجموعه های دو حلقه ای هستند - فرول جلو و عقب. فرول عقب لوله را در حالی که روی فرول جلو فشار می دهد نگه می دارد. این مکانیسم فرول جلو را به صورت فنری بارگذاری می کند و بین بدنه اتصالات و لوله کشی آب بندی ایجاد می کند.

اتصالات گیره مکانیکی را می توان چندین بار بدون آسیب رساندن به لوله ها و اجزای لوله، سرهم کرد. علاوه بر این، این اتصالات تحمل بسیار خوبی در برابر لرزش مکانیکی دارند.

اتصالات فلر
اتصالات فلر از بدنه ای با انتهای مخروطی یا گشاد تشکیل شده است. آنها نیاز به ابزارهای شعله ور ویژه ای دارند تا لوله را در انتهای مخروطی بچسبانند و به یک مهر و موم محکم دست یابند. این اتصالات می توانند فشارهای بالاتر و طیف وسیع تری از شرایط سیستم را در مقایسه با اتصالات فشاری استاندارد تحمل کنند.

II. اتصالات انتهایی
اتصالات انتهایی سطوح خاصی را برای اتصالات لوله ایجاد می کنند.

گیره به پایان می رسد
اتصالات انتهای گیره به لوله ها اجازه می دهد تا به اتصال لوله بچسبند.

پایان های ساده
اتصالات انتهایی ساده امکان اتصال لوله را از طریق لحیم کاری، چسب، جوشکاری و سایر روش ها فراهم می کند.

III. اتصالات فلنج
اتصالات فلنج لبه‌ها، رینگ‌ها، یقه‌ها یا دنده‌هایی با سطوح صاف عمود بر لوله متصل هستند. این سطوح از طریق پیچ و مهره، گیره، لحیم کاری، جوشکاری یا رزوه در کنار هم نگه داشته می شوند.

IV. اتصالات رزوه ای
اتصالات رزوه‌دار از رزوه‌های پیچی بر روی سطوح داخلی و خارجی خود ساخته می‌شوند تا امکان لوله‌کشی با رزوه‌های منطبق را فراهم کنند. رزوه های مستقیم به نخ هایی اطلاق می شود که اتصالی ساده و بدون مهر و موم ایجاد می کنند. در این میان، رزوه های مخروطی، رزوه هایی هستند که برای سیالات و گازهای تحت فشار یک مهر و موم محکم ایجاد می کنند. افزایش قابلیت اطمینان مهر و موم با اضافه کردن یک نوار یا پوشش امکان پذیر است.

اندازه رزوه ها بر اساس قسمت داخلی لوله اندازه گیری می شود. استانداردهای متداول اندازه رزوه عبارتند از National Pipe Thread یا NPT و British Standard Pipe (BSP). با این حال، بسته به صنعت و کشور استانداردهای دیگری نیز وجود دارد.

ب. با توجه به عملکرد
مجموعه ای از انواع اتصالات مورد استفاده در سیستم های لوله کشی وجود دارد که همه آنها عملکردهای خاصی را انجام می دهند. اکثر اتصالات را می توان در یکی از این گروه ها دسته بندی کرد:

I. اتصالاتی که طول لوله را افزایش یا حذف می کنند
آداپتور
آداپتور
یک آداپتور دو لوله مختلف را از طریق لحیم کاری، رزوه یا جوش حلال به هم متصل می کند. به طور کلی برای لوله های پی وی سی و مسی استفاده می شود.

جفت
یک کوپلینگ دو لوله مشابه را از طریق لحیم کاری، رزوه کاری یا جوش حلال به هم متصل می کند.

آستین
یک آستین دو لوله مشابه را با استفاده از اتصال دهنده های مکانیکی مانند لنگر و پیچ به هم متصل می کند. به طور کلی، نصب در مقایسه با اتصالات کوپلینگ جوشی یا لحیم کاری سریعتر و آسانتر است.

اتحاد. اتصال
یک اتصال به عنوان جایگزینی برای اتصالات فلنجی در لوله کشی با سوراخ کوچک کم فشار که در آن لوله ها اغلب مورد نیاز است استفاده می شود. این از سه جزء تشکیل شده است - یک مهره، یک انتهای نر و یک انتهای ماده. اتصال آنها که معمولاً رزوه یا سوکت جوش داده می شود، باعث آزاد شدن آسان می شود.

یک اتصال از کوپلینگ هایی ساخته شده است که می توان آنها را بدون برش جدا کرد. سه نوع مختلف کوپلینگ در اتحادیه ها استفاده می شود:

کوپلینگ کامل
کوپلینگ کامل می تواند از نوع سوکتی یا رزوه ای باشد. به طور گسترده ای برای اتصال لوله های با سوراخ کوچک استفاده می شود. برای اتصال لوله به لوله یا لوله به نوک پستان استفاده می شود
یا سوگ.

نیمه کوپلینگ
نیم کوپلینگ ممکن است فقط در یک طرف دارای یک رزوه یا سوکت باشد. برای لوله های با سوراخ کوچک که از یک لوله یا کشتی بزرگ منشعب می شوند استفاده می شود.

کوپلینگ کاهش یافته
کوپلینگ کاهش یافته برای اتصال لوله هایی با اندازه های مختلف استفاده می شود. این شبیه به یک کاهنده متحدالمرکز است که یک خط مرکزی مشابه اما در اندازه کوچکتر را حفظ می کند.

کلاه لبه دار
کلاه لبه دار
یک کلاهک از طریق رزوه، حلال، لحیم کاری یا جوش به یک اتصال نر متصل می شود تا انتهای لوله را بپوشاند. از آن در بن بست خط لوله و همچنین در هدرهای لوله کشی برای اتصالات بعدی استفاده می شود.

دوشاخه
یک دوشاخه از طریق رزوه، حلال، لحیم کاری یا جوش به یک اتصال ماده متصل می شود تا انتهای لوله را ببندد.

II. اتصالاتی که جهت را اضافه یا تغییر می دهند
آرنج
 

زانویی یکی از متداول ترین اتصالات لوله است. جهت لوله کشی را به زوایای مختلف تغییر می دهد. رایج ترین زاویه ها 45 درجه و 90 درجه است، اما می توان آن را به هر درجه ای برش داد. یک زانویی 45 درجه بین لوله وصل می شود تا جهت جریان را تا 45 درجه تغییر دهد. در همین حال، یک زانویی 90 درجه به لوله متصل می شود تا جهت جریان را 90 درجه تغییر دهد. به دو صورت موجود است:

آرنج شعاع بلند
در زانویی با شعاع بلند، شعاع خط مرکزی 1.5 برابر قطر لوله است. زانویی با شعاع بلند در مقایسه با زانویی با شعاع کوتاه بیشتر در لوله کشی استفاده می شود زیرا افت فشار کمتری دارد.

آرنج شعاع کوتاه
شعاع خط مرکزی یک زانویی با شعاع کوتاه شبیه به قطر لوله است. اغلب زمانی استفاده می شود که برنامه فضای محدودی داشته باشد. اما این فرم به دلیل تغییر ناگهانی جهت جریان افت فشار بیشتری دارد.

تی
تی
سه راهی برای اتصال سه جزء لوله در یک تقاطع T شکل استفاده می شود. این اجازه می دهد تا جریان سیال را ترکیب یا تقسیم کند. سه راهی لوله یک قطعه لوله کوتاه با یک شاخه 90 درجه در مرکز است. سه نوع لوله سه راهی مورد استفاده در لوله کشی وجود دارد:

تی مستقیم
قطر انشعاب مشابه قطر لوله ران (هدر) است.

سه راهی کاهش دهنده
قطر انشعاب کوچکتر از اندازه لوله ران (هدر) است.

تی منع شده
سه راهی میله ای که به عنوان سه راهی اسکراپر نیز شناخته می شود، در خطوط لوله "خوک" استفاده می شود. انشعاب دارای یک میله محدودیت است که به صورت داخلی جوش داده شده است تا از ورود خراش یا خوک به شاخه جلوگیری شود. یک نوار محدودیت در شاخه جوش داده می شود به گونه ای که مسیر آزاد پیگ را از لوله اجرا (هدر) محدود می کند.

وای
Wye که به آن لترال نیز می‌گویند، سه جزء لوله‌کشی را در یک تقاطع Y شکل ترکیب می‌کند. مانند سه راهی، جریان سیال را با هم ترکیب یا جدا می کند اما مقاومت کمتری دارد. به طور معمول دارای یک شاخه در زاویه 45 درجه است، اما می تواند در هر زاویه ای غیر از 90 درجه باشد. این نوع اتصالات لوله باعث کاهش تلاطم و اصطکاک می شود که می تواند جریان را مسدود کند.

صلیب
اتصالات متقاطع
یک صلیب دارای اتصالات 4 طرفه برای ارائه یک ورودی و سه خروجی یا بالعکس است. در مقایسه با سه راهی از پایداری کمتری برخوردار است و می تواند در طول تغییرات دما تنش های زیادی به لوله کشی ایجاد کند.

III. اتصالات اتصال لوله های با اندازه کوچکتر
کاهنده
کاهش دهنده لوله شامل تمام اتصالات لوله ای است که دو یا چند لوله با اندازه های مختلف را متصل می کند. دو نوع کاهش دهنده در لوله کشی استفاده می شود:

کاهنده متحدالمرکز یا مخروطی
یک کاهنده متحدالمرکز یا مخروطی ارتفاع مرکزی سیستم لوله کشی را حفظ می کند زیرا خطوط مرکزی هر دو انتهای آن در یک محور قرار دارند. این به طور گسترده در برنامه هایی استفاده می شود که در آن خطوط مرکزی یک لوله کوچکتر و لوله بزرگتر باید در یک محور باشند.

کاهنده غیرعادی
در یک کاهنده خارج از مرکز، خطوط مرکزی هر دو انتها بر روی محورهای مختلف قرار دارند. پایین لوله یا ارتفاع BOP سیستم لوله کشی را حفظ می کند. این نوع کاهنده زمانی مورد نیاز است که یکی از سطوح بیرونی لوله ها باید حفظ شود.

اولت
اولت یک اتصال کاهشی است که به اتصالات متصل می شود، زمانی که صلیب های کاهنده مناسب یا سه راهی ها در دسترس نیستند.

IV. اتصالاتی که عملکردها یا اتصالات خاصی را ارائه می دهند
شیر فلکه
شیر فلکه
یک شیر لوله ها را به یکدیگر متصل می کند و در همان زمان، جریان را کنترل می کند. برخی از شیرها برای برنامه های روشن/خاموش استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر برای سرویس های کنترل/گسست استفاده می شوند. انواع مختلفی از شیرها وجود دارد که بسته به محل استفاده آنها متفاوت است:

دریچه‌های توپی – عمدتاً برای برنامه‌های روشن/خاموش استفاده می‌شود، اما بسته به طراحی، می‌توان از آن برای دریچه گاز اولیه نیز استفاده کرد.
شیرهای دروازه - عمدتاً برای جداسازی استفاده می شود.
دریچه های گلوب - به طور گسترده برای دریچه گاز / کنترل جریان استفاده می شود.
سوپاپ های چک - که به عنوان یک شیر بدون بازگشت نیز نامیده می شود، برای جلوگیری از جریان برگشتی استفاده می شود
دریچه های پروانه ای - اغلب برای خدمات ایزوله یا گاز استفاده می شود.

منبع مقاله
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.